Product was successfully added to your shopping cart.

Köpvillkor

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@PCXpress.se.

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när PCXpress bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av PCXpress. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. PCXpress har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och PCXpress måste kunna fastställa kundens bostadsadress. Är du under 18 år krävs målsmans underskrift.

2. Priser

I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som PCXpress inte råder över. Till exempel felpris p.g.a tekniskt fel, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt

En fraktkostnad om 29 kr tillkommer inom Sverige. Produktkategorin Mobiltelefoner har speciell frakt där en försäkring ingår, frakten blir då 150kr för denna produktkategori.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

4.1 Kortbetalning
Vi använder Bambora Checkout för säkra kortbetalningar.

4.2 Faktura (endast inom Sverige)
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Pcxpress AB överlåtna till Svea Ekonomi AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta
att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Avgiften för att betala mot faktura är 35 kronor. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad
påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

4.3 Delbetalning
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst.
Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

5. Leveranser

Beställningar som görs före klockan 16.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 1-3 dagar inom Sverige.

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av DHL eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.

6. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening. Ett avbruten köp ska komma in skriftligen till vår mejl info@pcxpress.se.

7. Transport

PCXpress ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss inom 10 dagar från mottagandet via e-post till info@PCXpress.se. Efter det förlorar Kunden rätten till ersättning för transportskador.

9. Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Ångerrätt gäller dock inte vissa varor såsom specialbeställda datorpaket, förbrukningsvaror såsom bläckpatroner och batterier, processorer, chip, avtal, mjukvaror samt specialanpassade produkter. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi, inom 30 dagar, tillbaka det belopp du betalat för varan exklusive avgifter. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Meddela oss via e-post info@pcxpress.se innan ni skickar tillbaka ordern, när man fått returanvisningar och ett ärendenummer kan man då skicka tillbaka ordern.

10. Reklamationer & Garanti

10.1 Garanti

Ett års garanti från fakturadatum. Fynd och begagnade varor omfattas av en begränsad garanti, så kallad uppstartsgaranti i 1 eller 2 månader, garantiperioden står i respektive produktbeskrivning. För varor som omfattas av fabriksgaranti som gäller mer än ett år ska kontakt tas med tillverkarens egen serviceverkstad för hantering av garantin. I de fall där färdigt garantipaket köps tillsammans med produkten ska detta registreras hos tillverkaren i samband med köpet. Instruktion om detta brukar stå i garantipaketet.
Reservdelar som t.ex skärmar, batterier och flexkablar har 6 månaders garanti.

Fel orsakat av yttre åverkan eller av fel hantering/installation av varan omfattas inte av garantin. Detsamma gäller för programvaror eller fel orsakat av tex. virus och maskar. För övrigt gäller respektive tillverkares garantivillkor. Vid garantiärenden ta kontakt med pcxpress.se. För varor som omfattas av mer än ett års garanti sköts garantin direkt med tillverkaren eller deras auktoriserade serviceställen efter första året. Observera att tillverkargaranti gäller från tillverkningsdatum och inget annat. Mer info finns hos respektive tillverkare. Om varan inte går att reparera kan den eventuellt bytas ut mot aktuell eller likvärdig vara efter tillverkarens eller Pcxpress AB val eller krediteras utifrån en värdering. Pcxpress AB äger rätt att bestämma på vilket sätt eventuell garantiersättning ska ske. Eventuell värdering baseras på dagsvärdet och den tid som produkten varit hos kunden relaterat till garantitiden. Väntetiden för ett garantiärende då produkten skickas till tillverkaren är ca 4 veckor. Observera att detta endast en genomsnittlig tid som kan vara längre eller kortare beroende på hanteringstid hos Pcxpress, leverantören och tillverkaren. Detta är till för att konsumenten ska få en uppskattning på ungefär hur lång tid det kan ta för att hantera garantiärenden.

Vid självmontering av köpta datordelar gäller garantin på de separata produkterna. Därför ska endast den felaktiga produkten lämnas in för garantiservice. Vid inlämning av den monterade datorn tar vi en kostnad för felsökning av dator.

10.2 Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss via e-post info@PCXpress.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

11. Återbetalningar

Återbetalning sker via Epay. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet dock inom 30 dagar från det att vi har mottagit och godkänt returen.

12. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

13. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@PCXpress.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår privacy policy). Med detaljerad om hur vi hanterar och lagrar personuppgifter finns att läsa om här: https://pcxpress.se/integritetspolicy-gdpr

14. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr.

15. Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

16. Juridisk namn

PCXpress AB orgnr: 559045-7791